Zaznacz stronę

Dla zainteresowanych bardziej tym co sie dzieje podczas bycia na keto oraz jak ketoza ma sie do sportów siłowych lub wytrzymałościowych.
Ogólnie mówiąc o ketozie – wszyscy wiemy oraz spotkaliśmy się z zagadnieniem:
▪︎ CIAŁA KETONOWE,
Czym one w dużej mierze są?
CIAŁA KETONOWE =
▪︎kwas betahydroksymaslowy – który zajmuje około 80% (WARTO BADAĆ)
▪︎ acetooctan/aceton łącznie ok. 15%
▪︎ posiadają odczyn KWAŚNY !
☑ Stężenie w/w związków w naszym organizmie na ketozie POWINNO byc w okolicyna
6/8 milimola[mmol]/litr – wtedy jest KETOZA
☑ Normalnie na diecie to 0.3 milimola[mmol]/litr
⚠️Ważna Uwaga❗
Nie mylcie KETOZY z KWASICĄ KETONOWĄ.
✖PAMIĘTAJCIE ❗
W KWASICY KETONOWEJ – gdzie dochodzi do niedoborów lub nadmiarow insuliny czyli cukrzyca typu drugiego
stężenie ciał ketonowych przy kwasicy wynosi: POWYŻEJ 15 milimola/litr – jest to stan bezposredniego zagrożenie życia ❗
☑ Dieta ketogenna, spelnia sama w sobie:
▪︎Zasade tolerancji Shelforda,
▪︎Prawo minimum Liebiga,
(zachęcam do zapoznania się z terminami)
czyli ?
NIE PROWADZI DO NIEDOBORÓW SKŁADNIKÓW, MIKRO/MAKRO ELEMENTÓW W NASZYM ORGANIZMIE
(białko, węgle = glukoza).
☑ SPORT a KETOZA 🏊‍♀️🏋️‍♀️⛹️‍♂️🤾‍♂️🚴‍♀️
Dieta Ketogenna dla sportowców moze byc w proporcji NAWET:
50% tluszczow,
40% Białko,
10% węglowodany,
▪︎mimo ze z białka uwalniane są aminokwasy prowadzące do produkcji GLUKOZY – NADAL ZOSTAJEMY W WYSYCENIU TŁUSZCZÓW przez co zostajemy w ketozie 😎
▪︎nasza dieta na KETO, musi byc bardzo dobrze dopieta, z poziomem tluszczow 50% ZALECANA JEST DLA PROFESJONALNYCH SPORTOWCÓW – aczkolwiek jak widzicie, da się również w KETOZIE manewrować.
▪︎ Podniesienie BIAŁKA do 30/40% na KETOZIE – zapobiega wzmożonemu katabolizmowi oraz zwiększonej produkcji związków azotowych następnie amoniaku oraz mocznika … co powoduje utratę białek…
czyli utraty MASY MIĘŚNIOWEJ.
✅ Rada na to ❓
▪︎aminokwasy rozgałęzione. potocznie BCAA,
☑ SPORTY WYTRZYMAŁOŚCIOWE a dieta KETOGENNA –
▪︎ będąc na KETOZIE, ciała ketonowe jako nowe źródło paliwa w naszym organiźmie umiejętnie BLOKUJĄ podaż SEROTONINY, która nie jest juz tak łatwo „odczytywana” przez nasz mózg …
CZY PRZEZ TO – nadal jesteśmy wystarczająco eksplozywni i wydajni na treningu przy tak niskiej zawartości węglowodanów i bardzo ograniczonej zawartości GLUKOZY?
TAK !
▪︎Ponieważ jesteśmy nadal po okresie adaptacji na nowym paliwie pochodzącym z tłuszczów i zasoby ATP które były uwalnianie przy dużym nagłym wysiłku, ( będąc poprzednio zasilane węglowodanami )
➖ ciało zaadaptowało się i znalazło zamiennik w postaci CIAŁ KETONOWYCH mając ciągle dostęp do glukozy, ale nie potrzebuje jej az tak wiele jak bywało to wcześniej.
▪︎CZYLI nadmierna glukoza teraz zastąpiona jest ciałami ketonowymi, gdzie nadal mamy glukoze ale na dużo mniejszych wartościach niż przy dietach węglowodanowych.
Można śmialo uzupełniać glukoze np. 1 raz w tygodniu po przejściu na ketoze aby doładować glukozy i wrócić na KETO.
Jak ?
– podnieść wartości węglowodanów na 1 dzień następnie wrócić na 6 dni do standardów ketozy.
Mam nadzieję, że taka wiedza również jest dla was przydatna – bo warto wiedzieć co w KETO piszczy 😎
PAMIĘTAJCIE, WSZYSTKO Z GŁOWĄ 🧠
🙏

Piśmiennictwo ATP

Każdy zainteresowany konsultacjami lub współpracą po więcej informacji może skontaktować się bezpośrednio przez: Facebook / Instagram / email / nr tel.
FB: Darek Strączkowski
INSTAGRAM: Instagram Darek 
email: darek.straczkowski@gmail.com
nr tel: +48 576 650 932

Darek Strączkowski